14 ~ De lijst

Ik ben vaak zelf mijn eigen saboteur. Te vaak laat ik mij leiden door mijn angst en ego en te vaak negeer ik de stem van mijn hart die mij vertelt wat het beste is. Nu ik aan het begin van het tweede deel van mijn klim sta wil ik voor mijzelf een lijst opstellen die gedicteerd wordt door die stem. Een lijst waarmee ik tegen mijzelf zeg; ‘Es, je weet wat het beste is, nu is het tijd om daarnaar te gaan luisteren en handelen. Angst en ego opzij, en luisteren naar je hart.’ 

Angst en ego opzij en luisteren naar mijn hart. Terwijl ik de woorden typ hoor ik plotseling de stem van mijn hart weer tegen mij praten; ‘Dit is de lijst, Es! Helemaal perfect zo!’ In gedachten kijk ik mijn hart met een verbaasde blik aan en zeg ‘Dat is geen lijst. Een lijst moet een lange opsomming zijn.’ ‘Je zou toch naar mij gaan luisteren?’ Zegt mijn hart plagend terug ‘En sowieso weten we beide dat je niet heel goed bent in het afwerken van lijstjes, dus laten we het kort en bondig houden.’  

Ik kan niks anders doen dan mijn hart volkomen gelijk geven en dus begin ik aan het opstellen van de lijst.  

  • Angst en ego opzij  
  • Luisteren naar mijn hart  

Klaar ????  

Nou ja, bijna klaar want een lijst opstellen is makkelijker dan het daadwerkelijk toepassen. Ik weet dat ik met het nastreven van deze lijst begin aan het moeilijkste gedeelte van mijn klim. Mijn angst en ego hebben tenslotte mijn hart altijd veilig gehouden en nu moet ik die veiligheid los gaan laten. Ik vind het eng om deze veiligheid los te laten en er zullen veel momenten zijn waarop ik deze veiligheid het liefst met twee handen vast wil blijven houden, maar ik weet ook ik alleen tot nieuwe persoonlijke hoogtes kan komen als ik deze veiligheid loslaat. Ik kan alleen tot nieuwe persoonlijke hoogtes komen als ik niet bang ben om omhoog te klimmen zonder de bescherming van mijn angst en ego. 

Elke moeilijke situatie is een obstakel tot je ervan geleerd hebt, daarna wordt het een deel van je persoonlijke kracht.” (Mind Happiness ~ 5) 

Om het voor mijzelf haalbaar te maken blijf ik (voorlopig) mijn visualisatie van het eiland (Mind Happiness ~ 13) gebruiken. Doordat ik in die visualisatie vrij ben van angst en ego en leef vol zelfwaarde en onvoorwaardelijke liefde kan ik ook visualiseren hoe ik op situaties zou reageren als ik daadwerkelijk op dat eiland zou wonen. Hoe ik in gedachten zou reageren kan ik dan vervolgens proberen toe te passen in het echte leven.  

Nu ik mentaal klaar ben voor het tweede deel van mijn klim, wil ik ervoor zorgen dat ik er fysiek ook klaar voor ben.  

“Ik was op, mijn lichaam was op en ik veranderde van iemand met een topconditie naar iemand die na een aantal minuten sporten kokhalzend aan de kant moest gaan zitten. Mijn lichaam werd geconsumeerd door stress. Nog een aantal maanden later ging ook mijn keukenmachine permanent met vakantie. Van dagelijks gebruik naar werkloos keukenaccessoire. Ik kon niet meer nadenken over gezonde voeding of weekplanningen. Ik kon gewoon niet meer nadenken.” (Mind Happiness ~ 12) 

Voor mijn burn-out was gezonde voeding erg belangrijk voor mij, maar tijdens mijn burn-out kon ik het niet meer voor elkaar krijgen om mijn voeding goed te houden. Vier jaar lang heb ik geprobeerd om mijn voedingspatroon weer in orde te krijgen, maar vier jaar lang faalde ik daar elke dag weer in. 

Nu ik het gevoel heb dat ik het wel weer zou kunnen om mijn voedingspatroon te optimaliseren wil ik ook voor mijn voeding een lijst opstellen met regels waaraan ik mijzelf wil houden. Ook deze regels laat ik dicteren vanuit mijn hart in plaats vanuit mijn angst of ego. Ik wil geen regels met betrekking tot mijn voeding zodat ik de komende zomer weer een six-pack heb zodat ik mijzelf maatschappelijk geaccepteerd voel, ik wil mijzelf aan deze regels houden omdat ik er in geloof dat een gezond fysiek lichaam essentieel is voor een gezonde geest. Het wordt tijd dat ik mijn lichaam weer wat liefdevolle aandacht ga geven. 

Mijn focus ligt niet bij calorieën tellen, maar bij voedingsstoffen die mijn lichaam nodig heeft en daarbij wil ik mij voornamelijk focussen op wat mijn hersenen en mijn darmen nodig hebben.  

  • Als basis een gezonde voeding (voor mijn algehele basisgezondheid). 
  • Dagelijks innemen van adaptogenen als Rhodiola en Ashwagandha (als ondersteuning bij het verminderen van het stress hormoon cortisol). 
  • Dagelijks voedingssupplementen waarbij ik let op vitamine B3, B6, magnesium, foliumzuur en omega 3 (als ondersteuning voor mijn hersenen om te herstellen van langdurige stress). 
  • Ik spreek met mijzelf af dat ik echt dagelijks bij de lunch die vieze shake met belangrijke aminozuren zal nuttigen (tevens als ondersteuning voor mijn hersenen). 

“Ik sta nu halverwege de berg, kijk omhoog en vraag mij met vastberadenheid af tot welke hoogtes ik de komende vier jaar kan komen.” (Mind Happiness ~ 12) 

Vandaag begin ik met vastberadenheid aan mijn tweede deel. Ik ga mijzelf emotioneel uitdagen. Ik ga mijn angst en ego aan de kant zetten, ik ga naar mijn hart luisteren en ik ga weer gezond eten. Ik spreek met mijzelf af dat ik er alles aan ga doen dat ik over een jaar terug kan kijken naar deze dagboekpagina en weet dat ik er alles aan gedaan heb om te komen tot de hoogte die ik dan bereikt heb.